dinsdag 27 september 2011

Top...

Het is inmiddels alweer dinsdag maar de energie van een topweekend zit nog in mijn lijf! Afgelopen weekend is mijn oudste neefje wezen logeren. Hij is nu bijna 4 jaar en had gevraagd of hij een keer bij tanti mocht logeren. Helemaal super en aangezien hij binnenkort naar school gaat afgelopen weekeinde uitgekozen. Want ik verwacht dat zodra hij naar school gaat de eerste periode de weekeinden hard nodig zal hebben om bij te tanken.

Zaterdag rond 3 uur kwam hij samen met zijn mama en broertje binnen. Zijn logeertas en matrasje naar binnen gehaald en meteen neergelegd in het kamertje waar hij zal gaan slapen. Zijn mama liet meteen even zien wat hij allemaal had meegenomen enzo. Daarna maar even naar de woonkamer waar hij al meteen de twee bakken met autootjes ontdekte en uit de kast trok. Vol verwondering stond hij er naar te kijken en vertelde wild tegen mama dat tanti heel veel autootjes heeft. De toon was dus meteen gezet en zuslief vertrok met jongste neefje weer huiswaarts. Er kon nog net een knuffel en kus vanaf maar neefje wilde weer snel terug naar binnen want hij moest spelen.

Heerlijk heeft neefje zich vermaakt met het speelgoed dat ik op marktplaats heb weten te bemachtigen. En hij wilde met alles spelen. Dus elk kwartiertje vroeg hij of hij met iets anders mocht spelen. Tuurlijk mocht dat maar wel eerst even opruimen waar je eerst mee speelden. En dat ging super! Zelfs toe ik het eten ging koken wist hij zichzelf heel goed bezig te houden. En dat eten? Dan ging er als een speer in en een toetje hoefde niet want hij moest spelen. Maar toen tanti een toetje ging eten wilde hij eigenlijk ook wel een toetje. Na nog heerlijk gespeeld te hebben was het uiteindelijk toch echt tijd om richting bed te gaan. En dat ging zeer soepeltjes. Even tandjes gepoetst en toen naar zijn logeerbedje. Geweldig vond hij het en half tegen mij aan liggend lazen we een boekje. Daarna zijn lichtje aangedaan, het grote licht uitgedaan nog een hele dikke knuffel en een kus en toen was het echt slaaptijd. Normaal gesproken draait hij zich dan lekker om en ligt al te ronken voordat de deur dicht is. Maar nu bleef hij vrolijk en wakker op zijn rug liggen.

Maar toen ik na een kwartiertje toch maar even ging kijken lag hij toch lekker opgekruld te ronken. Eerst  dag was erg geslaagd en ik dook ook maar vroeg mijn bed in. Want kleine neefjes kennen geen uitslaapzondagochtenden. En terwijl je al een aantal uurtjes lekker ligt te slapen schrik je opeens wakker van een aarzelende blaf van de hond en zie je een kleine gedaante op je afkomen. Ik zat meteen recht overeind en al in de houding om een eind naar achter te schieten toen mijn hersenen zich opeens inschakelden. Gelukkig maar! Ik had het daar bijna op het gillen gezet terwijl het mijn neefje was die op me afkwam en het bed opdook. Een snelle blik op de wekker leerde mij dat het iets na 3 uur was midden in de nacht. Neefje vertelde dat hij wakker was en wilde spelen. Nou laten we dat dus maar niet doen. Hem maar zijn knuffels laten halen en in mijn bed laten kruipen en na even met zijn knuffels gespeeld te hebben krulde hij zich weer op en viel in slaap. Met het grootste gedeelte van de deken. grrrrr... Eerst maar even naar de wc. Maar zo stevig sliep neefje dus nog niet want hij kwam me achterna. Maar daarna sliep hij gelukkig toch weer snel terwijl ik toch nog even een uurtje wakker heb gelegen. Maar wat wil je: ik zat bijna tegen het plafond dus de schrik moest wel even zakken.

Tanti wakker worden! Tanti! Je moet wakker worden! Mag ik spelen tanti? Tanti wordt nou wakker!

Geloof dat hij dat in 10 seconden had gepropt. Neefje maar even aan het spelen gezet zodat ik even wakker kon worden. Om 7 uur in de ochtend. Uiteindelijk wakker eerst maar mijn eigen ochtendrituelen gedaan aangezien hij zo lekker aan het spelen was. Ook dit keer ging het eten er weer goed in want hij moest wel weer snel verder gaan met spelen hoor. En ja strakjes wilde hij wel mee naar het bos om samen met de hond te wandelen.

Op naar het bos dus. Natuurlijk wel eerst een tas zorgvuldig ingepakt. Drinken, koekjes, zakdoekjes en nog van alles. En toen eerst naar de treinen kijken want we pikten daar meteen een vriendin op met haar hondje om mee te gaan naar het bos. In het bos genoot neefje met volle teugen en rende constant gillend en springend achter de twee spelende hondjes aan. Neefje en hondjes gedroegen zich perfect! Maar neefje was ook wel erg moe waardoor ik hem op het laatste stukje maar gedragen heb. Hij kon niet meer. In de auto op weg naar de treinen sliep hij bijna maar hij gaf niet toe. Thuis aangekomen ook even op bed gelegd maar hoorde hem alleen maar spelen op het kamertje. Hij wilde echt niet toegeven aan zijn vermoeidheid en bleef maar spelen. Maar op een gegeven moment moest ik heb dan toch weer thuis gaan afleveren. Doodop bracht ik hem weer zijn eigen huis binnen. Deed een kort verslag van het weekeinde aan zijn ouders. Later die avond hoorde ik dat ze hem er maar extreem vroeg in bed gedaan hebben. Hij viel om. Letterlijk.

Een heerlijk weekeinde was het. Hoe heerlijk was het om een blik te werpen in mijn toekomst. Hoe heerlijk was het om een kind in huis rond te hebben lopen. Hoe heerlijk was het om het ritme te volgen van een kind. Hoe heerlijk is het om die levendigheid in huis te hebben. Ik heb genoten! En mijn doel staat nu nog helderder voor ogen. En ik ben zo trots op de hond! Wat heeft die zich goed gedragen met dat neefje dat wel heel graag met haar wilde spelen.

Geen opmerkingen: